Hamileyken Evcil Hayvan Beslemek

Beslediğiniz evcil hayvanınız eğer düzenli veteriner hekim kontrolünden geçiyorsa, belirli hastalıklara karşı düzenli olarak ilaçlarını alıyor ve aşılanıyorsa, siz ve bebeğiniz için tehlike oluşturması uzak bir olasılıktır. Bunun yanı sıra sizin alacağınız küçük hijyen ve sağlık tedbirleri, bu olasılığı daha da azaltır.

Kediler, toksoplazmozis hastalığına neden olan paraziti bağırsaklarında taşır, üremeleri için ara konakçıdır. Kediler bu paraziti yedikleri kemirgenlerden ya da çiğ olarak yedikleri bu parazitle enfeste olmuş etlerden alırlar. Toksoplazmozis hastalığı yetişkin insanlarda çoğunlukla klinik bulgu vermeden seyreder ya da küçük yaşlarda geçirildiğinde bağışıklık kazanılır. Bağışıklığı olmayan hamileler gebelikleri sırasında bu hastalığa yakalanırlarsa % 30- 40 oranında bebeğe hastalığı geçirirler. Bu durumda anne düşük yapabilir ya da beyin hasarlı bebekler doğabilir.

Toksoplazmosis parazitini bulaştıran tek etken kediler değildir. Çiğ et ya da uygun şekilde yıkanmamış çiğ sebzeler , meyveler ve salata yoluyla da toksoplazmosize yakalana bilisiniz. Lağım sularının bulaştığı, çiğ etle beslenen kedi dışkısıyla bulaşık sularla sulanan meyve ve sebzeler bu hastalığın bulaşmasında en büyük etkendir. Pişmiş gıda veya hazır mamalarla beslenen kedilerde toksoplazmosiz riski hiç yoktur. Buna mukabil hamilelik döneminde kedi kumunu her gün değiştirmek, değiştirirken maske ve eldiven kullanmak, tükettiğiniz çiğ gıdaları çok iyi yıkamak, sirkeli sudan geçirmek en doğru korunmayı sağlar.

Buna benzer bir hastalık olan ‘Lenfositik Koriyomenenjit’e hemster başta olmak üzere evcil kemirgenlerden insanlara geçebilen bir virüs sebep olur. Eğer evinizde bir yıldan daha uzun zamandır yaşayan hemster veya başka bir kemirgen yoksa hamilelik dönemini atlatana kadar almayın.

Meslek hayatım boyunca hastalarımız veya diğer meslektaşlarımın denetimindeki kedilerin sebep olduğu herhangi bir toksoplazmosiz düşüğü ya da sakat bebek doğumu görmedim, duymadım. Kırsal bölgelerde bize yansımayan vakalar varsa bunu da kedilerin çiğ et tüketimine ve hijyenden uzak beslenme alışkanlığına bağlıyorum.

Hamileyken kedinizin sizi tırmalaması durumunda daha titiz davranarak üşenmeden tırmalanan yeri bol sabunla yıkayıp güvenli bir antiseptikle temizlemelisiniz. Çünkü deri bütünlüğü bozulursa normal zamanda dert etmeyeceğimiz bakteri, mantar ve virüsler bu yaralardan vücudunuza girip lüzumsuz ilaç kullanmanıza sebep olabilir.

Evcil hayvanınızın cildinde fark ettiğiniz herhangi bir değişikliği hemen veterinerinizle paylaşın, bulaşıcı mantar veya bakteriler hamileyken daha da önem kazanır. Yine hamilelik döneminde alerjilere karşı da uyanık olmanız gerekir.

Köpeklerin hamilelik döneminde dikkat edeceğimiz ya da öne çıkan bir hastalığı yoktur. Genel takibi yapılan, aşıları yapılıp paraziter mücadelesi titizlikle takip edilen, veteriner hekimlerin önerdiği beslenme yöntemiyle beslenen köpekler hiçbir tehlike oluşturmazlar.

Hamileyken evde beslediğimiz kuş için tedirginliğe hiç gerek yoktur. Teorik olarak kuşlardan insanlara bazı hastalıkların bulaşması mümkün olmakla birlikte pratikte pek rastlanılan bir durum değildir. Kuşlardan insanlara en fazla bulaşma olasılığı olan hastalık Psittakozis’tir. Grip türü klinik belirtilerle seyreder, hamilelerde ya da fetüs üzerinde ekstra bir tehlike oluşturmaz. Lakin hamilelerin kedi kumları gibi kuş kafeslerini temizlerken de maske ve eldiven kullanmaları yararlı olacaktır.