Kedilerde Eğitim

Kedilerde Tuvalet Eğitimi

Bir kedinin ilk aldığı eğitim tuvalet eğitimidir. İçgüdüsel olarak yattığı yere pislemeyi sevmeyen kedilere, tuvaletini yapacağı uygun yeri belirlemeniz ve bunu kedinize göstermeniz çoğunlukla yeterli olacaktır. İçine kolay girip çıkacağı ve eşelenmesine yetecek büyüklükte bir kum kabı seçmeniz, işinizi daha da kolaylaştıracaktır. Nadiren de olsa bazen bu konuda çeşitli problemler yaşamanızda olasıdır. Kediniz kumunu beğenmeyebileceği gibi kendi istediği bir yere yapmayı da tercih edebilir. Özellikle işaret koymak amacı ile tuvalet yapma eğilimi olduğunda seçtiği bu bölgeleri iyice temizleyerek özel uzaklaştırıcı spreyler kullanabilirsiniz. Kediniz kuytu yerleri seçiyor ve buralara tuvaletini yapıyorsa onun mizacından kaynaklanan bu sorunu, ona kapalı bir kedi tuvaleti seçerek çözümleyebilirsiniz. Kedilerin tuvalet eğitiminde çoğunlukla size kalan düzenli olarak kakaları toplayıp atmaktır. Bu kumlar emici özelliğe sahip olduğu için belli bir süre ve miktar çişi ve kokuyu emecektir. Ne zaman koku yapmaya başladıysa o zaman kumun tamamını değiştirmelisiniz. Kum değiştirme süresi kedinin yediği yemeğe, içtiği suya, yavru veya yetişkin olmasına göre farklılık gösterir.

Kedilerde İdrar Püskürtme

İdrar püskürtme, özellikle kısırlaştırılmamış erkek kedilerde yaklaşık 6-7 aylık olduktan sonra görülen seksüel ve duygusal olarak işaretleme amacıyla idrarını tuvalet kabı dışına yapma davranışıdır.

İdrarını tuvalet kabı dışına yapma başka nedenlerle de olabilir. Kedi sahipleri tarafından genellikle davranış problemi olarak değerlendirilen bu konu, özellikle de tuvalet problemleri açısından önem taşıdığından dikkatli bir gözlemle birbirinden ayırt edilmesi zorunludur.

Ayrıca kediler doğasından gelen içgüdüsel bir davranış olarak da idrar püskürtebilirler. Karakteristik bir kokusu olan idrarı bölgelerini işaretlemek amacıyla kullanırlar. Ancak evde yaşayan bir kedinin bölgesini işaretlemesinin nedeni kendini veya alanını tehdit altında görmesidir.

Ayırt edilmesi gereken konu ise idrar püskürtmenin seksüel nedenlere bağlı olarak mı yoksa davranış problemi olarak mı yapıldığıdır. Bu amaçla soruna neden olabilecek tüm olasılıkları gözden geçirmeniz gerekebilir. Eğer 6-7 aylık bir kediye sahipseniz ilk akla gelen hormonal nedenler olmalıdır. Böyle bir durumda idrar püskürtme genellikle dikey yüzeylere yapılır. Kokusu oldukça karakteristik, keskin ve yoğundur. Uygulayacağınız koku çıkarma yöntemleri genellikle başarısızdır. Oysa normal idrar yere, halıya vs. yapılır ve karakteristik kokusuna rağmen uygun yöntemlerle temizlendiğinde kokuyu gidermek mümkündür.

İdrar püskürtme vakalarının hemen hemen hepsi kısırlaştırma işleminden sonra tamamen ortadan kalkmaktadır. Eğer nadiren de olsa kısırlaştırma operasyonu sonrasında sorun hala devam ediyorsa, medikal problemler (alt idrar yolları hastalığı, böbrek hastalıkları vs.), kum ve kum kabı ile ilgili olasılıklar, heyecan, korku ve agresiflikle ilgili konular gözden geçirilmeli ve elde edilen bulgular değerlendirilerek sorunun kaynağı tespit edilmelidir.